وقتي روبات معني دست‌دادن را مي‌فهمد
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
وقتي روبات معني دست‌دادن را مي‌فهمد
نوشته شده در سه شنبه 1 آذر 1390
بازدید : 1322
نویسنده : فرزاد قاسم پور

با افزايش توانايي روبات‌ها و استفاده آن‌ها از توانايي‌هاي بينايي و شنوايي، پژوهشگران درتلاشند احساس لامسه را نيز به اين ماشين‌ها بيافزايند. پوست مصنوعي، يكي از تازه‌ترين دستاوردهاي روباتيك به شمار مي‌رود.

شايد پوست يكي از تعيين كننده‌ترين معيارها براي زيبايي باشد ، اما براي روبات‌ها طراحي يك پوست كارآمد مي‌تواند نقش مهمي در مقبوليت آن‌ها در اجتماع بازي كند. يك پوشش حساس به تماس مي‌تواند از آسيب وارد كردن تصادفي اين روبات‌ها به ديگران پيشگيري كند.

به گزارش نيوساينتيست، در ماه مي / ارديبهشت ، تيمي از موسسه تكنولوژي ايتاليا، آي.آي.تي در جنوآ اولين پوست حساس به لمس را كه براي روبات انسان‌نماي iCub طراحي شده است به آزمايشگاه‌هاي سراسر اروپا خواهد فرستاد. آي.آي.تي و شركايش توانسته‌اند سنسورهاي قابل انعطافي را بسازند كه روبات‌ها را قادر به لمس دنياي اطرافشان مي‌كند.

جورجيو متا دانشمندان روبوتيك در آي.آي.تي در اين باره گفت: «پوست يكي از تكنولوژي‌هايي بود كه كمبود آن در روبات‌هاي انسان‌نما احساس مي‌شد. يكي از اهداف ساخت اين روبات‌ها ارتباط آسان و نزديك با انسان است. اما اين موضوع زماني امكان‌پذير است كه روبات از آن‌چه توسط اعضاي موتوري قدرتمندش لمس مي‌كند، آگاه باشد».

پوستي از سيليكون
متخصصان روباتيك تاكنون روش‌هاي متعددي را امتحان كرده‌اند تا بتوانند يك پوست حسگر بسازند. در نمونه‌هاي اوليه مانند روبات CB2 كه در دانشگاه اوزاكاي ژاپن طراحي شده، چند صد سنسور داخل يك پوست سيليكوني قرار گرفت.
ريچارد واكر از موسسه Shadow Robot واقع در لندن گفت: «اكنون روش‌هاي بسيار زيادي براي حس كردن در حال پديدار شدن هستند. اما تا زماني كه اين روش‌ها روي روبات‌هاي متعددي آزمايش نشوند، نمي‌توان گفت كدام يك از آن‌ها براي چه كاربردي مناسب هستند».

متا مي‌گويد: «علاوه بر اين ، معيارهاي زيادي وجود دارد كه بايد در پوست وجود داشته باشد. براي مثال پوست بايد قابل انعطاف باشد، مساحت زيادي را بپوشاند و قادر باشد حتي كوچك‌ترين تماس‌ها را در هرجايي روي خود تشخيص دهد».

iClub
يك روبات انسانن‌ما و در اندازه يك كودك سه و نيم ساله است. بودجه اين پروژه توسط كميسيون اروپا تامين شده است. خصوصيات تكنيكي iCub كاملا متن باز بوده و تاكنون بيش از 15 آزمايشگاه در سراسر اروپا نمونه‌هاي خود از اين روبات را ساخته‌اند. بنابراين آي.آي.تي براي تست كردن پوست طراحي شده خود روبات‌هاي زيادي در اختيار خواهد داشت.






مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: